dnes je 2.1.2025

Input:

NA AKTUÁLNÍ TÉMA - Odvod pojistného na sociální pojištění za první pololetí 2007

14.1.2010, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 5 minut

     Na konci roku byla zejména ve sdělovacích prostředcích popisována problematika odvodu pojistného na sociální pojištění za první pololetí 2007 a diskutována otázka případného vrácení části odvedeného pojistného. K této kauze pro větší informovanost uvádíme následující skutečnosti.

     Od 1. ledna 2007 došlo v § 5 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, k novému vymezení vyměřovacího základu zaměstnance (jednalo se o vazbu na základ daně z příjmů), a to na základě zákona č. 264/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce. Zákonem č. 189/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o nemocenském pojištění, přitom došlo k přesunu vymezení vyměřovacího základu zaměstnavatele z § 5 zákona č. 589/1992 Sb. do nového § 5a zákona č. 589/1992 Sb., a to rovněž s účinností od 1. ledna 2007. Zákonem č. 585/2006 Sb. (který byl schvalován koncem roku 2006) však došlo k posunu účinnosti nového zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, i tzv. doprovodného zákona č. 189/2006 Sb. o jeden rok, čímž došlo k tomu, že vyměřovací základ zaměstnance byl od 1. ledna 2007 upraven v § 5 zákona č. 589/1992 Sb. (ve znění zákona č. 264/2006 Sb.) a vyměřovací základ zaměstnavatele byl upraven v § 5a zákona č. 589/1992 Sb. (ve znění zákona č. 189/2006 Sb.). ustanovení § 5a zákona č. 589/1992 Sb. bylo sice od 1. ledna 2007 platné, avšak účinnosti nabývalo až o rok později.

     Vyměřovací základ zaměstnavatele byl pak následně upraven nařízením vlády č. 39/2007 Sb., o způsobu určení vyměřovacího základu zaměstnavatele pro odvod pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, a od 1. července 2007 zákonem č. 153/2007 Sb., který do § 5 zákona č. 589/1992 Sb. vložil nový odstavec s vymezením vyměřovacího základu zaměstnavatele (s tím, že se tento odstavec zrušuje dnem, kterým nabývá účinnosti vymezení vyměřovacího základu zaměstnavatele v § 5a zákona č. 589/1992 Sb.).

     Odvod pojistného na sociální pojištění přes uvedené změny probíhal v prvním pololetí plynule a jen skutečně několik zaměstnavatelů pojistné na sociální pojištění za sebe (nikoliv za zaměstnance) neodvedlo. Tito zaměstnavatelé, kteří pojistné za sebe neodvedli, argumentovali tím, že v zákoně č. 589/1992 Sb. v prvním pololetí chyběla výslovná definice vyměřovacího základu zaměstnavatele (úpravu jen v nařízení vlády č. 39/2007 Sb. nepovažovali za právně dostačující), a tudíž nemohli z tohoto základu pojistné odvést. Těmto několika zaměstnavatelům byl OSSZ vykázán nedoplatek a odvolání proti vykázání tohoto nedoplatku ČSSZ zamítla. Proti tomuto rozhodnutí ČSSZ podal jeden zaměstnavatel správní žalobu ke krajskému soudu, který v roce 2009 rozhodnutí ČSSZ zrušil. Proti tomuto rozhodnutí krajského soudu podala ČSSZ kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, který zatím o této stížnosti nerozhodl.

     V dané věci se krajský soud ztotožnil s názorem zaměstnavatele, že nařízení vlády, které bylo vydáno na základě obecného zmocnění obsaženého v čl. 78 Ústavy (podle tohoto ustanovení k provedení zákona a v jeho mezích je vláda oprávněna vydávat nařízení), překročilo zákonné meze, neboť vymezilo pojem, který byl jinak definován v zákoně (moc výkonná tak zasáhla do sféry moci zákonodárné). ČSSZ v kasační stížnosti argumentuje především tím, že povinnost odvodu pojistného byla v zákoně č. 589/1992 Sb. nadále upravena (nebyla zrušena), že všechny základní prvky pro odvod pojistného zaměstnavateli byly

Nahrávám...
Nahrávám...