dnes je 27.12.2024

Input:

Osobní ochranné pracovní prostředky

20.4.2022, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 14 minut

3.2.2
Osobní ochranné pracovní prostředky

JUDr. Anna Janáková

Nařízení vlády č. 390/2021 Sb., o bližších podmínkách poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků

Ustanovení související

  • Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů

    • § 102 odst. 5 písm. h) – přednostní uplatňování kolektivní ochrany před riziky práce před prostředky ochrany individuální

    • § 104 – osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen "OOPP"), pracovní oděvy a obuv, mycí, čisticí a dezinfekční prostředky a ochranné nápoje

    • § 106 odst. 4 písm. d) – povinnost zaměstnance používat OOPP

  • Nařízení vlády č. 339/2017 Sb., o bližších požadavcích na způsob organizace práce a pracovních postupů při práci v lese a na pracovištích obdobného charakteru

    • § 8 – OOPP při práci  s řetězovou pilou

  • Nařízení vlády č. 168/2002 Sb., kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky

    • příloha č. 2, odst. 5 – OOPP při vnitrozemské plavbě (případy, kdy je třeba poskytnout záchrannou vestu)

  • Nařízení vlády č. 406/2004 Sb., o bližších požadavcích na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v prostředí s nebezpečím výbuchu

    • příloha č. 2, část 2, 2. 1. 1. – OOPP při práci s nebezpečím výbuchu

    • příloha č. 2, část 3, 3. 2. – výběr OOPP

  • Nařízení vlády č. 362/2005 Sb., o bližších požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na pracovištích s nebezpečím pádu z výšky nebo do hloubky

    • § 3 odst. 3 – podmínky použití OOPP proti pádu

    • příloha, část II – požadavky na zvolené OOPP, druhy použitelných OOPP, kontrola OOPP před jejich použitím, kotvení OOPP, školení o použití OOPP, zajištění OOPP při práci na žebříku, na střeše, při montážních pracích ve výškách

  • Nařízení vlády č. 272/2011 Sb.., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, ve znění pozdějších předpisů

    • § 9 – školení zaměstnanců pracujících v expozici hluku o správném používání OOPP

    • § 10 – poskytnutí a zajištění používání OOPP k ochraně sluchu

  • Nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, ve znění pozdějších předpisů

    • příloha č. 2, bod I., 5. – OOPP při zabezpečování dohledu při použití stavebního stroje na pozemní komunikaci

    • příloha č. 2, bod X., 10. – OOPP při práci s beranidlem

    • příloha č. 3, bod IX., 1. – OOPP při přepravě a ukládání betonové směsi

    • příloha č. 3, bod X., 3. – OOPP při činnostech s nebezpečím odstříknutí vápenné malty nebo mléka

    • příloha č. 3, bod XIII., 3. – OOPP svářeče při práci ve výšce

    • příloha č. 3, bod XVIII., 4. – OOPP při potápěčských pracích

    • příloha č. 3, bod XIX., 2. – OOPP při pracích nad vodou nebo v její blízkosti

  • Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., o ochraně zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů

    • § 7 odst. 1 – OOPP při zátěži chladem

    • § 11 odst. 1 – OOPP při práci s chemickou látkou, která se vstřebává kůží nebo sliznicí, a s chemickou látkou nebo v prachu, které mají dráždivý účinek na kůži

    • § 12 odst. 1 písm. b) – OOPP v případě mimořádné události, kdy nepostačují dostupná technická opatření k omezení nadměrné expozice zaměstnance chemickou látkou nebo prachem na přijatelnou míru

    • § 15 odst. 4 – vybavení zaměstnance vyhovujícím pracovním oděvem pro práci s olovem a dalšími potřebnými OOPP; jejich praní a čištění

    • § 18 odst. 3 písm. g) a h), odst. 5 – pracovní oděv a OOPP při práci s karcinogeny, mutageny a látkami toxickými pro reprodukci

    • § 21 odst. 2 písm. e) – vybavení zaměstnance pracovním oděvem a OOPP k zamezení expozice azbestem

    • § 38 odst. 1 písm. f) – odstraňování OOPP kontaminovaných biologickým činitelem

    • § 39 – bezpečnostní přestávky zaměstnanců při trvalé práci zařazené jako rizikové, při které je nezbytné nepřetržité používání OOPP

  • Nařízení vlády č. 291/2015 Sb., o ochraně zdraví před neionizujícím zářením

    • § 6 odst. 1 písm. b) – povinnost zajistit OOPP, pokud jsou pro daný druh neionizujícího záření dostupné

  • Vyhláška Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva zemědělství č. 25/1960 Sb., o ochranných opatřeních v brucelózních stájích a izolátech

    • § 6 – podrobné požadavky na ochranný oděv pro zaměstnance při ošetřování a zacházení s brucelózními zvířaty

    • § 7 – používání OOPP

  • Vyhláška č. 48/1982 Sb., kterou se stanoví základní požadavky k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení, ve znění pozdějších předpisů

    • § 54 – podmínky použití OOPP u obráběcích strojů

  • Vyhláška č. 91/1993 Sb., k zajištění bezpečnosti práce v nízkotlakých kotelnách

    • § 12 – poskytnutí OOPP topičům, seznámení s použitím a údržba, výměna a kontrola používání OOPP

Ustanovení § 104 odst. 6 ZP uvádí, že vláda stanoví nařízením bližší podmínky poskytování OOPP, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů. Zároveň však bylo dále v § 394 uvedeno, že do doby vydání nových prováděcích právních předpisů (mimo jiné též k provedení § 104 odst. 6 ZP) se bude postupovat podle zde uvedených předpisů. Jedním z těchto předpisů bylo nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování OOPP, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků. Citované nařízení navazovalo na evropskou legislativu na tomto úseku a bylo dvacet let stabilní součástí právního řádu. Právě změny právní úpravy na evropské úrovni, vyplývající ze Směrnice Komise (EU) 2019/1832 ze dne 24. října 2019, kterou se mění přílohy I, II a III směrnice Rady 89/656/EHS, pokud jde o úpravy čistě technického rázu, vyvolaly potřebu provést úpravy i v tuzemském předpise.

Nařízení vlády č. 495/2001 Sb. bylo vydáno podle § 133a odst. 6 zákona č. 65/1965 Sb. (starý zákoník práce) a v případě nutnosti změn však nebylo možné je novelizovat, ale bylo nutné vydat nařízení nové.

Nové nařízení vlády č. 390/2021 Sb. mění s právní účinností od 1. listopadu 2021 právní stav pouze v rozsahu nezbytném pro zajištění transpozice článku 1 směrnice Komise 2019/1832, která přináší úpravy příloh čistě technického rázu, a tedy stávající povinnosti dotčených subjektů se vyhlášením tohoto nařízení vlády nijak nemění. Nařízení vlády č. 390/2021 Sb. zachovává stejnou strukturu a obsahové zaměření jednotlivých paragrafů a má čtyři přílohy, jako dosavadní nařízení vlády č. 495/2001 Sb.

Dotčenými subjekty jsou obecně zaměstnavatelé, a to jak v podnikatelské sféře, tak ve veřejném nebo neziskovém sektoru, a dále osoby uvedené v § 12 zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Jejich povinnost poskytovat zaměstnancům OOPP, a to na základě vyhodnocení rizik a v případech, kdy nelze rizika jinak odstranit ani dostatečně omezit, vyplývá přímo ze zákoníku práce.

Úvodní ustanovení (§ 1 nařízení vlády č. 390/2021 Sb.)

Nařízení vlády transponuje do českého právního řádu požadavky:

  • směrnice Rady 89/656/EHS, o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví pro používání osobních ochranných prostředků zaměstnanci při práci (třetí samostatná směrnice ve smyslu čl. 16 odst. 1 rámcové směrnice 89/391/EHS) a

  • směrnice Komise (EU) 2019/1832 ze dne 24. října 2019, kterou se mění přílohy I, II a III směrnice Rady 89/656/EHS, pokud jde o úpravy čistě technického rázu.

Negativní vymezení OOPP (§ 2 nařízení vlády č. 390/2021 Sb.)

Stanoví se vymezení prostředků, které se nepovažují za OOPP ve smyslu předmětného nařízení vlády; jedná se o:

  • běžné pracovní oděvy a obuv, které nejsou určeny k ochraně zdraví zaměstnanců před riziky a které nepodléhají při práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění,

  • výstroj a vybavení záchranných sborů a služeb vykonávajících činnost podle zvláštních právních předpisů (například báňská záchranná služba),

  • speciální ochranné prostředky používané v ozbrojených silách České republiky, vojenské policii, Vojenském zpravodajství nebo bezpečnostních sborech,

  • výstroj a vybavení používané při provozu na pozemních komunikacích (například přílby pro motorkáře),

  • sportovní výstroj a vybavení,

  • ochranné prostředky určené pro sebeobranu (např. obranné aerosolové spreje) a

  • prostředky pro zjišťování a signalizování rizik a škodlivin na pracovišti (například různé detektory).

Pracovní oděv a obuv [ § 2 písm. a) nařízení vlády č. 390/2021 Sb., § 104 odst. 2 ZP ]

Běžný pracovní oděv a obuv, jak je shora uvedeno, se nepovažuje za OOPP. Pokud však v konkrétním pracovním prostředí pracovní oděv a obuv zaměstnance při práci:

  • podléhá mimořádnému opotřebení nebo

  • podléhá mimořádnému znečištění nebo

  • plní ochranou funkci (například dlouhý rukáv u pracovní haleny),

pak tyto pracovní oděvy a pracovní obuv zaměstnavatel zaměstnancům poskytuje jako OOPP, tzn. že je poskytuje bezplatně a že má také povinnost je udržovat v použitelném stavu. Jedná se zejména o taková pracovní prostředí, jako jsou např. jatky, drůbežárny, barvírny, ale též nemocnice, vývařovny.

Požadavky na OOPP a jejich používání (§ 3 odst. 1 nařízení vlády č. 390/2021 Sb.)

Nařízení vlády stanoví určité požadavky, které OOPP musí vždy splňovat, a to:

  1. být po dobu používání účinné proti vyskytujícím se rizikům. Pro ochranu před určitým rizikem je třeba vybrat vhodný OOPP, který efektivním způsobem zaměstnance před rizikem práce ochrání. Posouzení vhodnosti je zpravidla na zaměstnavateli, i když v některých případech právní předpisy výslovně stanoví typ vhodného OOPP s ohledem na specifické riziko práce. S účinností souvisí též stanovení doby použitelnosti příslušného OOPP zaměstnavatelem tak, aby OOPP neztrácel časem schopnost ochrany a byl ve vhodnou dobu vyměněn za nový,
  2. používání OOPP nesmí představovat další riziko (například vybavení zaměstnance velkými pracovními rukavicemi, které však mohou být při práci zachyceny rotačními částmi technického zařízení; vybavení dlouhou pracovní zástěrou, na kterou může zaměstnanec šlápnout a v důsledku toho upadnout ap.),
  3. odpovídat podmínkám na pracovišti (např. poskytnutí pracovního oděvu z materiálu, který v daném prostředí "elektrizuje", je nevhodné; jiný pracovní oděv bude vhodný při úklidu ulice a jiný v zahradnictví nebo v nemocnici, ač všechny chrání zaměstnance proti nepřiměřenému znečištění),
  4. být přizpůsobeny fyzickým předpokladům jednotlivých zaměstnanců (např. nelze poskytnout pracovní obuv
Nahrávám...
Nahrávám...