dnes je 13.9.2024

Input:

Umění mluvit, aneb Co nabízí rétorika

4.4.2012, Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 7 minut

Slovo rétorika evokuje vzpomínky na hodiny dějepisu. Možná Vás napadnou jména slavných řečníků, jakými byli Cicero či Démosthénes. Ale zkusme si sami sebe představit v jejich roli. Pro řadu z nás je tato situace noční můrou. Abychom se jí zbavili, můžeme se probudit. Lepším způsobem bude zkusit poodhalit zapomenuté umění řeči, rozvíjet jej a vyzkoušet v praxi.

Pokusme se dnes o první krůček. Průvodkyní nám bude Bc. Renata Bulvová, lektorka individuálních a skupinových kurzů rétoriky a vedoucí pražské Školy rétoriky.

Můžete čtenářům prozradit, jaká byla Vaše cesta k umění řeči?

     Narodila jsem se během normalizace a vždy jsem tušila, že je ještě jiná řeč než ta, kterou jsem kolem slyšela. Řeč, která nevyjadřovala vlastní stanovisko, osobitý pohled na svět, a pokud ano, tak jen v náznacích, kdy jsme si sami museli domýšlet, co chtěl autor vlastně sdělit. K učení rétoriky jsem se nakonec dostala přes herectví, o kterém jsem se domnívala, že mě zajímá. Na divadelní fakultě jsem ale zjistila, že moje potřeba vystupovat na pódiu a hrát klesá. Studovala jsem - a jsem tomu moc ráda - obor herectví, autorské tvorby a pedagogiky u profesora Ivana Vyskočila. Ten mě přivedl k psychosomatice veřejného projevu a ke způsobu, jak jej učit.

Řada přednášejících se domnívá, že úspěch prezentace zaručí brilantní obsah. Ovšem podle výzkumů garantuje obsah pouze 7 - 10 procent úspěšnosti. Jakých prostředků tedy užívá rétorika k tomu, aby posluchač „zahořel“ pro dané téma?

     Rétorika je cesta, jak kultivovat a zefektivnit vlastní komunikační a prezentační schopnosti. Umožňuje nám vypořádat se s vnitřními bloky, které nám brání v našich vyjadřovacích schopnostech. Pracuje s dechem, hlasem, správnou artikulací i s prostorem, ve kterém se pohybujeme. Základem všeho je dech a postupně se přidávají další prvky.

Začněme tedy s dechem. Řada čtenářů ale může namítnout, že dýchat přece umí každý, ne?

     To ano, ale důležité je, jak dýcháme. Jedna ze základních zásad rétoriky říká, že jak hluboký je náš dech, tak hluboké jsou i naše myšlenky. Dnešní zrychlená doba se odráží v mělkém dýchání. Jaké myšlenky nás pak mohou napadnout? Pouze povrchní.

     Cicero tvrdil, že jen uvolněný člověk je tvůrcem myšlenky. V naší společnosti místo stavu uvolnění zažíváme chvat, stres, stažení. Projekty doděláváme na poslední chvíli, kdy jsme schopni zabrat. Ale v této křeči jen obtížně přijdeme s něčím originálním, spíš kopírujeme, než tvoříme.

     Aby byl řečník přesvědčivý a působivý, nevystačí s povrchním dýcháním. Jednak proto, že jeho myšlenky korespondují s jeho mělkým dechem a postrádají hloubku a originalitu, jednak také proto, že při povrchním způsobu dýchání si nepamatuje sám, co říká. Správně dýchat se učíme proto, aby si ucho více pamatovalo, co pusa povídá. A to nejde jinak, než že při mluvení využíváme sval tomu uzpůsobený - bránici.

     Od bránice se oddalujeme už ve věku 3-4 let. Do té doby si užíváme plné pozornosti rodičů i svého okolí a to se odráží na našem hlase. Všimněte si, jak mají malé děti krásné, syté hlasy. Pak ale dojde k první socializaci v mateřské školce a situace se mění. Děcko už není samo, ale spolu s patnácti dvaceti dalšími človíčky natahuje krk a snaží se prosadit vůči jedné paní učitelce. Hlas pak začne ztrácet na hloubce a sytosti a přechází do tónu, který trápí naše uši.

     Způsob dýchání nejsme schopni změnit ze dne na den, ale při pravidelném cvičení - a rétorika vyžaduje trénink a disciplínu - pozitivní změnu zaznamenáme. Jak? Zaujmeme lidi tím, co říkáme, a také způsobem, jakým to říkáme.

Jaká jsou další pravidla pro práci s hlasem, na která bychom při svém projevu neměli zapomínat?

     Jedno z nich například říká, že když hovoříme, nemluvíme před první řadu, ale za posluchače, jako bychom je chtěli svým hlasem obejmout. Ale pozor, nejde o to, abychom natáhli krk a začali více křičet. Musíme zpomalit, prohloubit dech a usadit se v bránici. Na krku máme emoční svaly, které se v případě úzkosti, napětí či vzteku stáhnou a z našeho hrdla pak vychází ostrý hlas, který posluchače spíše znepokojí, než uklidní a zaujme. Při neladném projevu pociťujeme úzkost a uzavíráme se. Vytváříme si tak náhradní programy, čmáráme do poznámkového bloku, díváme z okna, přemýšlíme, co budeme dělat o víkendu, abychom tuto nepříjemnou situaci „přežili“. Tato reakce se ale netýká jen výšky a zabarvení hlasu, ale také artikulace, která je dalším opomíjeným

Nahrávám...
Nahrávám...