Jednou z povinností zaměstnavatele je vést pracovní dobu všech zaměstnanců. Jakou formu zvolí, závisí na jeho rozhodnutí.
Evidence (nejen) pracovní doby
Dle ustanovení § 96 zákoníku práce je zaměstnavatel povinen vést u jednotlivých zaměstnanců evidenci s vyznačením začátku a konce
a) odpracované
- směny,
- práce přesčas,
- další dohodnuté práce přesčas,
- noční práce,
- doby v době pracovní pohotovosti (kdy došlo k výkonu práce).
b)pracovní pohotovosti, kterou zaměstnanec držel (a k výkonu práce nedošlo).
V té souvislosti zákoník práce ukládá zaměstnavateli další povinnost, a to umožnit zaměstnanci na jeho žádost nahlédnout do jeho účtu pracovní doby nebo evidence pracovní doby a do jeho účtu mzdy a pořizovat si z nich výpisy, popřípadě stejnopisy na náklady zaměstnavatele.
Evidence pracovní doby slouží především zaměstnavateli jako podklad pro výpočet mzdy nebo platu, ke sledování čerpání dovolené, přesčasové práce apod. Je zároveň dokladem pro kontrolu dodržování příslušných ustanovení zákoníku práce týkajících se pracovní doby a doby odpočinku, a to pro kontrolu ze strany zaměstnavatele, vnějších kontrolních orgánů, případně samotného zaměstnance.
Formu vedení evidence pracovní doby zákoník práce ani žádný jiný právní předpis nestanoví. Je tedy pouze na zaměstnavateli, jaký způsob evidence pracovní doby zvolí. Zvolený…