dnes je 22.12.2024

Input:

Pohovor po telefonu

7.6.2016, Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 3 minuty

Telefonické interview při vhodném použití šetří čas i peníze personalistů i kandidátů. Ovšem je třeba respektovat určitá kritéria.

Telefonické interview se stále častěji stává součástí výběrového procesu. Jde o první kolo předvýběru prostřednictvím telefonického rozhovoru, které nabízí řadu výhod. Užitečné je zejména úsporou času:

  • pokud personalista obsazuje pozici na dálku, tedy do jiného místa, než je její pracoviště;
  • personalista obsazuje pozici, na kterou se hlásí velké množství kandidátů, nebo více pozic se stejnou náplní;
  • telefonické rozhovory bývají stručnější, takže je možné zvládnout projít víc životopisů než osobně, navíc tak může víc lidí dostat šanci;
  • nedochází ke sjednání zbytečné schůzky, kdy kandidát nesplňuje některý ze základních požadavků nebo má jiné představy o podmínkách a náplni práce.

Pro dobré zvládnutí tohoto typu rozhovoru je nutné připravit si kritéria, která potřebujeme ověřit, a zároveň je to možné po telefonu. Telefonicky v první řadě můžeme probrat s kandidátem podmínky práce a ujasnit si, že má o pozici stále zájem. Dále můžeme ověřit tzv. tvrdá data, tedy údaje, jako je dosažené vzdělání, znalosti jazyků, vlastnictví ŘP apod. V určitém omezeném rozsahu můžeme také ověřovat měkká data, tedy např. vstřícnost, komunikační schopnosti nebo obchodní předpoklady.

V rámci ujasnění podmínek práce volíme ty informace, které podle naší zkušenosti často ovlivňují zájem kandidátů o pozici. Mezi ně patří místo pracoviště, pracovní doba (zejména směnnost), nějaké specifické nároky na pracovní činnost (práci pouze s cizojazyčnými klienty, čistě obchodní činnost, fyzicky náročná práce, práce ve zdravotně závadných podmínkách apod.) a určitě i platové podmínky. U otázek platu ale volí firmy různou strategii. Někdy o penězích hovoří až v poslední fázi výběru, protože nechtějí kandidáta získat nebo naopak ztratit jen kvůli odměňování, chtějí se ho snažit motivovat jinak, považují to za důvěrnou informaci nebo se domnívají, že otázka peněz by měla být pro uchazeče až na druhém místě (jen na okraj upozorňuji, že v průzkumech lidé obvykle uvádějí, že hlavním důvodem jejich práce je právě finanční odměna).

Otázky na tvrdá data jsou zajímavé pouze v případě, je-li je splnění dané podmínky zásadní proto, abyste mohli uchazeče vůbec zaměstnat, jako např. řidičský průkaz při výběru obchodního cestujícího. Zde může negativní odpověď znamenat, že

Nahrávám...
Nahrávám...