10.241
Požadavky na evidenci pracovní doby
Mgr. Jan Vácha
Dotaz
V naší firmě máme zavedený elektronický docházkový systém pracovní doby. Evidujeme příchody, odchody, ale také ostatní překážky. Historicky pro evidenci překážek používáme i papírové propustky. Zajímá nás, zda můžeme papírové propustky zrušit. V případě, že bude pracovní doba a překážky řádně evidovány v docházce, bude toto dostačující např. pro orgán státní správy?
Právní předpisy
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
Odpověď
Problematiku evidence pracovní doby upravuje ustanovení § 96 ZP. Zákoník práce blíže neupravuje způsob ani formu evidence pracovní doby. Zaměstnavatel musí však zvolit takovou formu a způsob evidence pracovní doby, které jsou přehledné, srozumitelné a prokazatelné nejen pro něj, ale i pro zaměstnance a taktéž pro kontrolní orgán státní správy, kterým je na úseku ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek dle zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, Státní úřad inspekce práce či některý z osmi oblastních inspektorátů.
Nedostatečné jsou systémy vedení evidence, které evidují přítomnost zaměstnance pouhou čárkou pro příslušný den či nejsou schopné evidovat zvlášť začátek a konec směny, začátek a konec práce přesčas, začátek a konec noční práce a začátek a konec doby v době pracovní pohotovosti, a tím je řádně od sebe odlišit. Z hlediska právní úpravy je tedy důležité řádné vedení evidence pracovní doby zaměstnavatelem v souladu s ustanovením § 96 ZP, která musí mít parametry výše popsané a zaměstnavatel tuto povinnost musí plnit sám či v součinnosti se zaměstnancem, tj., nesmí přenášet vlastní povinnost vedení evidence pracovní doby pouze na zaměstnance.
Smyslem vedení evidence pracovní doby je dokumentace a záznam dob, kdy zaměstnanec práci koná nebo je připraven ji konat. Jedná se tedy o shromažďování důkazních prostředků pro posouzení, zda zaměstnavatel dodržuje rozvrhování doby výkonu práce v souladu s požadavky zákoníku práce. Je tedy zřejmé, že v žádném případě nelze zaměňovat rozvrhování směn a evidenci pracovní doby. Jedná se o dvě navazující etapy. Předně je zaměstnavatel povinen pracovní dobu určitým způsobem…