3.2.12.2
Změny v ZZ k 1. 4. 2023
JUDr. Petr Bukovjan
Zákon o zaměstnanosti byl k 1. 4. 2023 novelizován zákonem č. 75/2023 Sb., kterým se mění zákon č. 66/2022 Sb., o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti sociálního zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.
Změny ve vazbě na dočasnou ochranu
S ohledem na pokračující válečný konflikt na Ukrajině a časové omezení dočasné ochrany jako speciálního důvodu zejména ukrajinských uprchlíků k pobytu na území České republiky (do 31. 3. 2023), byl předložen návrh na změnu zákona č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů. Parlament České republiky ho ve zkráceném legislativním řízení schválil a ve Sbírce zákonů byl publikován pod č. 20/2023 Sb. s účinností od 24. 1. 2023.
V této souvislosti je třeba upozornit především na nově vložený § 7b zákona č. 65/2022 Sb., který řeší právě otázku prodloužení dočasné ochrany do 30. 9. 2023 (pokud se cizinec prostřednictvím elektronického formuláře dostupného na webových stránkách Ministerstva vnitra včas zaregistroval k jejímu prodloužení), resp. do 31. 3. 2024 (pokud se v příslušném termínu dostaví na pracoviště zmíněného ministerstva k vyznačení vízového štítku do svého cestovního dokladu).
Zaměstnavatel by měl být v této souvislosti opatrný a od dotyčného zaměstnance – cizince si nejlépe prostřednictvím předložení potvrzovacího e-mailu od Ministerstva vnitra o provedené registraci, resp. samotným předložením cestovního dokladu s vlepeným vízovým štítkem, nechat prokázat, že k prodloužení dočasné ochrany skutečně došlo. Pokud by se totiž cizinec do 31. 3. 2023 nezaregistroval předepsaným způsobem k prodloužení dočasné ochrany podle tohoto zákona nebo se po provedení registrace do 30. 9. 2023 nedostaví k vyznačení vízového štítku nebo mu vízový štítek nebude vyznačen z důvodu nedoložení dokladu o ubytování, dočasná ochrana mu zanikla či zanikne. Tím (by) ovšem pozbyl titul k výkonu práce na území České republiky, a kdyby mu zaměstnavatel práci i přesto nadále přiděloval (aniž by nastal jiný oprávněný důvod k pobytu a k výkonu práce), dopustil by se přestupku spočívajícího v umožnění výkonu nelegální práce podle § 140 odst. 1 písm. e) ZZ, za který mu hrozí pokuta až do výše 10 000 000 Kč. Pravomocné uložení takové pokuty má navíc pro zaměstnavatele další negativní následky, např. v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti.
V této souvislosti stojí za zmínku, že neobstojí názor o skončení pracovního poměru ze zákona ve smyslu § 48 odst. 3 písm. c) ZP ke dni, ke kterému zanikla dočasná ochrana. Podle tohoto ustanovení platí, že pracovní poměr cizince skončí, pokud k jeho skončení nedošlo již jiným způsobem, uplynutím doby, na kterou bylo vydáno povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta nebo povolení k dlouhodobému pobytu za účelem výkonu zaměstnání vyžadujícího vysokou kvalifikaci. Institut dočasné ochrany jako specifického mechanismu, který v rámci EU slouží k rychlé reakci na hromadný příliv osob, které se z určitého důvodu nemohou vrátit do své vlasti, pod uvedené pravidlo vůbec nespadá a zaměstnavateli by…